Afrikaanse woorden - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Bas Balkum - WaarBenJij.nu Afrikaanse woorden - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Bas Balkum - WaarBenJij.nu

Afrikaanse woorden

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

11 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Wamkekille ( welkom)

Dit keer niet echt een verslag, zal binnenkort wel een echt verslag droppen hier, ( lees: teveel avonturen beleeft en te gezellige huisgenoten om te negeren. )

om toch een beetje in de spot te blijven voor de mensen in Nederland drop ik even een lijstje met Zuid-Afrikaanse woorden.

1. Bakgat
Als het bakgat gaat, gaat het heel erg goed.

2. Bollemakiesie
Koprol. ‘Bollemakiesie slaan/maak’ = een koprol maken. We weten niet wat sommige mensen allemaal op vakantie in Kaapstad doen, dus het kan maar van pas komen.

3. Boom
Betekenis: boom. Heel simpel zou je denken, maar het betekent ook ‘wiet’. Voorbeeld: ‘jy lyk sleg, het jy die naweek dalk te veel boom gerook?’ = je ziet er slecht uit, heb je dit weekend soms teveel wiet gerookt?

4. Bromponie
Lekker brommen op je bromponie klinkt misschien niet zo stoer, maar is het wel. Een bromponie is namelijk een scooter.

5. Draai loop
Betekenis: toilet bezoeken. ‘Moenie in die bos draai loop nie’ = niet je behoefte in het bos doen. Voor het geval je het van plan was.

6. Duikweg
Dit hoef je dus niet echt te doen wanneer je eronder door rijdt. Duikweg betekent tunnel.

7. Eksie-perfeksie
Fantastisch. Zodat je wanneer je op vakantie in Zuid-Afrika bent kunt zeggen: ‘Het is hier eksie-perfeksie!’

8. Ek wil nog nie na huis nie!
En dan voeg je er dit nog even aan toe..

9. Fliek
Betekenis: bioscoopfilm. ‘Gaan fliek’ = naar de bioscoop gaan.

10. Jij moe nie worrie nie alles sal reg kom
Als iemand zoiets schattigs tegen je zegt, maak je je toch spontaan al geen zorgen meer.

11. Kameelperd
Zodat je niet teleurgesteld bent wanneer iemand dit roept wanneer je in het Krugerpark wild aan het spotten bent en je toch iets heel anders had verwacht. Een Afrikaans kameelperd lijkt namelijk verdomd veel op een giraffe.

12. Kletsblaai
Vooral sommigen vallen hier onder; een kletsblaai is een tijdschrift.

13. Koffiemoffie
Deze zagen we niet aankomen: een koffiemoffie is een stewardess.

14. Koes
‘Moenie koes nie?’ = moet je niet bukken? We bedoelen maar: altijd handig om te weten.

15. Kopseer
Nou, dat is wel duidelijk lijkt ons. De ultieme paracetamol voor je kopseer heet in Zuid-Afrika overigens Grandpa’s en is in elke supermarkt te verkrijgen.

16. Melkskommel
Doe mij maar gewoon een milkshake hoor.

17. Mooier as ek ooit gehad durven drome
Ja stage lopen in Port Elizabeth.

18. Party
Als je vraagt ‘where’s the party at?’ kun je lang zoeken, want party is in het Afrikaans een telwoord, namelijk: sommige. Dus als in partij, maar dan met een y. ‘Party mense is te vet’ = sommige mensen zijn te dik. Wat een feestje dan wel is? Makietie!

19. Peuselhappie
Ik bedoel, hallo: schattig!

20. Robot
Bij de volgende robot ga je rechtsaf. Waar zeg je? Juist, een verkeerslicht noemen ze in Zuid-Afrika een robot.

21. Schootbrein
Als je erover nadenkt best logisch: laptop. Je hebt letterlijk je hersenen in je schoot liggen. Of zoiets…

22. Van-nikske-nie-bang-skip
Heel soms lijkt het bij de Afrikaanse taal alsof een kind de woorden verzonnen heeft. Van-niksie-nie-bang-skip is een oorlogsschip.

23. Verkleurmannetjie
Geen woord aan gelogen - hij verkleurt inderdaad: een kameleon.

24. Wildsplaas
Dit woord uit de Afrikaanse taal heeft niks te maken met wildplassen, maar is wel handig om te weten als je in Zuid-Afrika op vakantie bent. Betekenis: Afrikaans safaripark, vaak met hotelvoorzieningen waar men georganiseerd op inheemse dieren kan jagen. Wat ons betreft overigens een no-go.

25. Wipmat
Een wipmat heeft bar weinig met wippen te maken, een wipmat is een trampoline.

tot binnenkort dan maar weer!

tot siens

Baz, Boss, Bassie

• 11 Maart 2015 - 10:35

Marja :

Hey Bas!!
    Wat gezellie om Afrikaanse " les" van je te krijgen!!
    En je weer even te horen!!
    Er zijn toch over eenkomsten!!
    Leuk!!
    Geniet v je stage tijd!!
    Liefs en knuff!!xxx

• 11 Maart 2015 - 16:42

Lien:

Helemaal akkoord met die gezellige huisgenoten ;-)

• 11 Maart 2015 - 18:21

Francoise:

Hoi Bas leuk die zinnen en woordjes het lijkt wel een beetje Nederlands dialect. Tot de volgende brief weer van je , zo te horen maak je het goed geniet er maar van xx

• 11 Maart 2015 - 21:00

Gerry Van Den Berg:

Hey Bas wat leuk die taal ....klinkt simpel maar toch...we zien wel dat je het super naar je zin hebt Bas geniet er nog van jongen dikke

• 12 Maart 2015 - 12:13

Marian:

Eksie-perfeksie Bas!

• 14 Maart 2015 - 08:08

Mama Marja:

Ha Bas, had je verslag nog niet gelezen. Maar hoorde er anderen over.
    Moeten wij die woorden dadelijk ook allemaal kennen als we naar jou komen.
    Wij zien dat je het heel erg naar je zin hebt. Superfijn, maar ben ook weer blij, als je gewoon weer thuis bent, op vrijdagavond met je vrienden.
    Fijn weekend en tot snel. Dikke XXX