Afscheid - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Bas Balkum - WaarBenJij.nu Afscheid - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Bas Balkum - WaarBenJij.nu

Afscheid

Door: Bas van Balkum

Blijf op de hoogte en volg Bas

27 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Dear Friends,

Hier een eerste verslag uit Port Elizabeth! Sinds mijn vorige verslag 42 dagen geleden is er heel wat gebeurd. Ik heb een ‘hoop gezeik’ gehad met mijn visum, Heb een surprise party georganiseerd door mijn moeder en vrienden gehad en mijn vlucht naar Zuid- Afrika verliep niet bepaald vlekkeloos.

Visum:

Waar ik dacht dat ik met wat papieren regelen mijn visum voor Zuid Afrika zo had gefixt bleek toch een verkeerde gedachtegang te zijn. Ik kan jullie vertellen dat de verzekeringsagenten in Zuid Afrika even hard werken als onze ambtenaren in Nederland. (niet bepaald snel). Een van mijn vereiste voor mijn visum was het afsluiten van een verzekering in Zuid Afrika door een Zuid Afrikaans bedrijf. Na navraag bij mijn medestudenten die ook in Zuid Afrika stage lopen, Ze gaven me het advies om een verzekering af te sluiten bij Momuntum Health. Ik heb deze organisatie een email gestuurd met de vraag of ik hetzelfde verzekering kan hebben als mijn medestudenten ik heb in de email de accountgegevens van medestudent bijgezet en met vraag dat ik hetzelfde verzekering wilde. Maar of de agent was slordig of hij snapte het gewoon niet maar ik werd steeds doorverwezen naar een andere verzekering die (uiteraard) duurder was. Hier was ik het echter niet mee eens. Na 10 emails over en weer werd ik er uiteraard moedeloos van en heb ik mijn stagebegeleider van school laten bellen. Even leek het goed te gaan en kon ik eindelijk mijn betaling van de verzekering doen en dan zou het kwestie zijn van paar dagen wachten voordat ik mijn verzekeringsbewijs binnenkreeg. Ik zou dit papiertje dan voor mijn kerstvakantie binnenkrijgen. Maar dit werd echter door Monumentum vaker uitgesteld naar: dag voor kerst, dag na kerst, dag voor oud en nieuw. 2 dagen na oud en nieuw, 5 januari en nog steeds had ik hem niet binnen. Na tussenkomst van mijn mijn Zuid-Afrikaanse stagebegeleidster kreeg ik het verzekeringsbewijs 2 weken voor mijn reis naar Zuid Afrika binnen.

Dan denk je dat je het helemaal geregeld hebt voor je aanvraag van je visum voor Zuid Afrika, keuren ze echter bij de ambassade van Zuid Afrika mijn bankrekening afschriften af. De reden: er moest een handtekening en een stempel staan op de papieren. Mijn bank had alleen stempels neergezet. Toen kon ik in Den Haag op zoek gaan naar een Rabobank. Ik zal jullie de details besparen. Maar het komt er op neer dat ik 5 minuten voor tijd binnen kwam lopen bij de ambassade ( tot lichte ergernis van de medewerkers, want ze keken allemaal op hun horloge.) Maar gelukkig is mijn aanvraag dit keer goedgekeurd en kon ik mijn paspoort met een visum een week later gelukkig ophalen.

Surpriseparty:

Op de kalender stond dat ons mam 16 Januari haar verjaardag zou gaan vieren. Maar dit bleek een surprise party te zijn voor mij. Ik heb altijd gezegd dat ze mij nooit zouden kunnen verrassen met een surpriseparty omdat ik alles al snel door zou hebben. Maar alhoewel ik week ervoor wel zo mijn vermoedens had, ( die overigens volledig door mijn zussen en mijn vrienden snel de wereld uit werden gebracht.) Was het echt een surprise toen in een keer al mijn vrienden in ons woonkamer stonden. Het werd een latertje die avond. Maar dat snapt u als lezer vast ook wel! Ik heb er van genoten en bedank mijn vrienden en familie voor de moeite en gezelligheid! De rest van de week heb ik nog afscheid kunnen nemen van mensen die ik nog wilde zien.


Reis naar Port Elizabeth

Op de dag van vertrek naar Port Elizabeth hebben mijn ouders, zussen en ik nog geluncht bij de Prins in Berlicum. Uiteraard heb ik hier voor de laatste keer in 7 maanden carpaccio op ( ja heb het zelf nog gecheckt in ZA en ze hebben het hier echt niet.). Daarna volgde de reis naar schiphol met mijn ouders en zussen waarin we onderweg nog keihard hebben meegezongen op bekende liedjes!

Helaas was mijn koffer op Schiphol toch echt te zwaar en heb ik er 3 kilo eruit moeten halen. hier baalde ik wel van maar het was niet anders. Ik heb toen de spullen eruit gehaald waarvan ik wist dat ik deze ook in Afrika kan kopen.

Bij het afscheid van mijn ouders en zussen hebben we een uitzwaaiselfie gemaakt met de belofte dat als ik in augustus land in Amsterdam we een welcome home selfie gaan maken.

Mijn vlucht van Amsterdam naar Londen heb ik me vermaakt met terugkijken van foto’s van mijn surprise party, want die kreeg ik ook pas na mijn afscheid van mijn ouders. Bij deze bedank ik mijn ooms met hun prachtige foto’s en een mooie presentatie.

Bij Londen Heathrow heb ik op het vliegveld werd ik aangesproken door een Nederlandse vrouw bij de douane of ik toevallig ook naar Johannesburg zou gaan reizen oen zodoende hoefde ik niet alleen te wachten op mijn volgende vlucht.

Alleen was er iets mis met mijn vliegtuig waar ik mee vloog en had ik 1.5 uur vertraging. Dit was best vervelend omdat Britisch Airways had gerekend dat een overstaptijd van 1.5 uur voldoende was. In het vliegtuig werden we gerustgesteld dat we sneller zouden gaan vliegen en zodoende onze overstap zouden halen. na een vlucht van 10 uur en zoveel minuten.. kwamen we aan in Johannesburg. Helaas ging het bij de douane niet bepaald snel en hadden we onze vlucht gemist. gelukkig was een ander aansluiting snel gefikst en kon ik 80 minuten later richting Port Elizabeth reizen.

Vrijdag 1 minuut over 3 (1 minuut over 2 Nederlandse tijd) ben ik aangekomen in Port Elizabeth. Port Elizabeth is een heel klein vliegveld wat 60 meter lang en 20 meter breed is. Het is zo klein dat een bagageband eigenlijk zinloos. is ik denk dat je sneller buiten bent als je zelf de koffer van het vliegtuig haalt. Maar tijdens het wachten op mijn koffer zag ik dat er een welkomstcomité voor me klaarstond; Al mijn medestudenten die ook in Port Elizabeth stage lopen, hadden afgesproken met elkaar om mij welkom te heten in PE.

Laat ik mijn indrukken over Zuid-Afrika maar in mijn volgende blog vertellen want op het moment zit ik in een flow en krijg ik zoveel indrukken en belevingen te zien dat ik nog niet weet hoe ik dit moet beschrijven.

Voor de mensen die willen volgen waar ik mee bezig ben: je kunt me volgen via Facebook en ook via Facebook van mijn stage: IZIZWE Projects


Heel veel kusjes en liefs vanuit het zonnige PE!


( let maar niet op mijn spellingsfouten of kromme zinnen. ik had maar weinig tijd!)

  • 27 Januari 2015 - 16:03

    Mama Marja:

    Bas wij zijn zo verschrikkelijk trots op jou. Dat waren we al maar,SUPER.
    En dan die filmpjes die je ons vandaag stuurt, hartverscheurend.
    En dan Annelies Sweeb die oude boeken verkoopt en zegt met het geld wat ik daarvoor krijg schenk ik aan PROJECT BAS. En dan Peter Wanrooy, mijn kapper, die ik vanmorgen het verhaal vertel en die zegt. Als jullie naar Bas gaan geef ik ook geld mee voor project Bas. Hier wordt je toch blij van.
    Bas geniet ervan. Dikke XXX van ons allemaal.

  • 27 Januari 2015 - 16:04

    Angelique Broeren:

    Nou bas, netjes geschreven hoor. Valt nie mee he, soms zit het mee en vaak zit het tegen. Dat blijkt wel in je verslag. Wacht geduldig af naar je volgende verslag, leuk dat je dat doet. Veel plezier daar.

    gr angelique

  • 27 Januari 2015 - 16:16

    Wendy:

    Lieve Bas,
    We houden t laatste nieuws in de gaten hoor!
    Hopelijk heb je ´t goed naar je zin...
    Toch wel balen van die carpaccio.....
    Hoe lang is ´t vliegen hier naar toe vanaf waar je nu bent??????
    Tot horens!!!

    Trotse knuffel van ons twee!!
    Frank en Wendy

  • 27 Januari 2015 - 17:36

    Kim:

    Ha broertje,

    Wat een leuk verslag heb je geschreven, had het niet beter kunnen verwoorden ;-). Kijk nu al uit naar het volgende!

    Dikke kus van je zus

  • 27 Januari 2015 - 19:05

    Marja :

    WoW Bas wat een prachtig verslag !!! Mooi geschreven!! Nu kunnen we ons enige voorstelling maken hoe ook de voor bereidingen gegaan zijn!!!
    Kijken uit naar je volgend verslag!!!Ohh Bas heb de foto 's en filmpjes gezien en was echt van
    slag!!! Wat een wereld stage gaat dit voor jou worden!!!
    Bas geniet ervan dit staat op jou lijf geschreven!!! Echt geweldig!!

    Bas dikke knuff alle goeds je bent een kanjer!!!

  • 27 Januari 2015 - 21:11

    Gerry Van Den Berg:

    Hey Bas,

    Wat een verhaal al geweldig en dan komt het grote avontuur nog.
    Bas we gaan je volgen vindt het geweldig wat je doet ga ervan genieten en wij
    Kijken uit naar het volgend verslag.
    Dikke knuffel de Bergjes XXX

  • 27 Januari 2015 - 22:09

    Caroline :

    Hey Bas.Wat leuk om dit zo allemaal te lezen,en ik heb straks de filmpjes van je moeder doorgekregen. Je had een leuk welkomstcommite daar.ik hoop dat je het een beetje naar je zin hebt, en ik hoop dat we je een beetje kunne volgen.jongen succes daar en ik denk dat je een mooie tijd voor de kinderen kan maken.groeten van ons

  • 27 Januari 2015 - 22:09

    Marian:

    Natuurlijk is alles gewoon goed gegaan. Ik had niet anders verwacht Bas. Vond het filmpje van die kleine grutjes hartverwarmend. Wil je asjeblieft heel vaak je belevenissen hier met ons delen? Dat worden voor ons 7 bijzondere maanden om jou te volgen in PE.
    Geniet en lieve groet, Marian

  • 28 Januari 2015 - 05:50

    Lonneke:

    Leuk basje! lekker kort verhaalook wel, kijk uit naar de volgende!

  • 01 Februari 2015 - 10:39

    Francoise:

    Hoi Bas leuk om je verhaal te lezen en je filmpjes te bekijken. Wat een ervaring zeg!!
    We blijven je volgen hoor!

  • 12 Februari 2015 - 07:04

    Ton Van Alem :

    Hoi Bas, mooi verhaal. Ik geloof zeker dat het een hele ervaring zal zijn. Geniet!

    Groet Ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Afrika zal mijn eerste 'grote' reis worden. ik hoop met het schrijven van mijn ervaringen, verhalen en bevindingen ik jullie kan laten meeleven met wat ik doe alsof jullie erbij zijn. Ik ga ervan genieten! ik hoop jullie ook van mijn verhalen! Houdoe, Bas.

Actief sinds 15 Dec. 2014
Verslag gelezen: 736
Totaal aantal bezoekers 5264

Voorgaande reizen:

22 Januari 2015 - 19 Augustus 2015

Op naar mijn 1e 'Internationale' reis

Landen bezocht: