leven als een Afrikaan - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Bas Balkum - WaarBenJij.nu leven als een Afrikaan - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Bas Balkum - WaarBenJij.nu

leven als een Afrikaan

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Bas

13 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Ik zit hier nu al 21 dagen hier in Zuid Afrika. En ik heb ondertussen al heel wat avonturen beleefd. Ik kan jullie vertellen dat het Afrikaanse leven me soms heel erg verbaast of me erg verrast.

Op het moment van posten van dit verslag is de stroom in de wijk weer aangesloten. Nu zult u wel denken? Ah er zal wel even een stroomstoring zijn geweest en het is nu weer aangesloten. Dan kan ik je bij deze vertellen dat dit niet zo is! Zuid Afrika heeft eigenlijk te weinig opwekcentrales. Er word er echter teveel stroom verbruikt in Afrika en komen ze in Afrika dus stroom tekort. Dus wat heeft de overheid bedacht om dit probleem op te lossen.; laten we de stroom afsluiten in verschillende wijken en dan besparen we stroom. Dit wilt dus zeggen dat er niemand stroom heeft in een wijk, dus er is dan geen licht, stroom of internet. Dat wil dus zeggen dat restaurants geen eten meer kunnen koken, hotels geen licht meer hebben, stoplichten niet werken en ik geen internet heb! Wat vergeet ik nog te zeggen. Oh ja.. dit communiceren ze ook lang niet altijd met de wijken en dan zit je te eten en dan heb je plots geen licht meer. Heel vervelend.

Wat betreft het huis waar ik in woon, dit is het huis van de organisatie waar ik voor werk. je kunt alleen in het huis komen als je ook inderdaad voor het organisatie werkt. Zodoende komen er verschillende nationaliteiten langs met verschillende tijdsduur in het huis. Zo komen er mensen wonen in het huis voor 1 week ,voor 1 maand of in mijn geval 7 maanden. Op het moment wonen we er met zijn 11en hier. 4 Nederlanders, 4 oudere Duitsers, 1 Zwitser, 1 belg die uit het franstalige gebied komt en een inwoner uit PE zelf. Het is hier een gezellige boel waar we onderling in het Engels met elkaar communiceren. Ondanks dat mijn Engels niet zo goed is en dat ik soms naar woorden zoek hebben ze er begrip en geduld voor. En vaak snappen ze wel wat ik bedoel. In dit huis heb ik een heel mooi kleine kamertje van 3 bij 3. helaas wel een stukje kleiner vergeleken bij mijn villa/penthouse in Breda. (Hier kan ik helaas geen 12 man laten slapen.) ook in het huisje naast ons zitten 3 Nederlanders. En ze zijn best…. wel aardig.;)

De organisatie waar ik stage loop hecht er veel waarde aan dat ik weet welke projecten er allemaal lopen bij Izizwe. Dit komt dan ook ten goede uit voor mijn stageverslag. Zodoende heb ik deze week meegelopen bij verschillende projecten en verschillende scholen en creches bezocht

Elke ochtend worden we opgepikt door ons persoonlijke chauffeur Lusi die ons brengt naar onze projecten. ik wil je bij deze vertellen dat Lusi op het moment het meest awesome persoon is die ik heb ontmoet in Zuid Afrika. Lusi is opgegroeid in de township, na zijn highschool gelijk is gaan werken en nu een mooie vrouw en 3 kinderen heeft. Elke ochtend als die ons oppikt is hij vrolijk en zit die boordevol verhalen over het doel van het leven. Dit is als ‘rijke’ westerling interessant om naar te luisteren. Om het kort te houden. Hij geeft aan dat mensen in de townships de gelukkigste mensen zijn. ik kan concluderen na 3 weken werken in de township dat hij hier misschien ook nog gelijk in heeft.

Ook ik ben deze 3 weken een redelijk aantal keren in de township geweest. Voor de mensen die niet weten wat een township is, dit is een ander woord voor de bush bush en de krottenwijk. Er zijn verschillende townships in PE( Port Elizabeth). De grootste township van PE is Motherwell daar wonen 1,7 miljoen mensen op een 25.86 km2. Ik zelf werk in een kleiner Township; Walmer. Dit is gelegen naast het vliegveld van PE en 7000 inwoners. In de Walmer is de werkloosheid ook erg hoog en dit zie je dan ook terug aan de huisjes waarin ze leven. Vaak met hout bij elkaar getimmerd. Dit is was voor mij wel heftig om te zien, bedoel normaal zie je het alleen op TV. Wat me wel gelijk opviel is dat de mensen ondanks dat ze helemaal niks hebben erg aardig zijn en altijd in zijn voor een gesprekje. De sfeer wat hier rondhangt kun je beetje vergelijk als een kleine dorp/camping. Iedereen let op elkaar, iedereen praat met elkaar en helpt elkaar waar het nodig is. Ook kun zijn er hier lokale supermarkten, kapsalons en cafés. Ik zal wel een aantal foto’s op mijn facebook zetten want 1 foto zegt meer dan 1000 woorden.

Ik zal het in mijn volgende blog wel over mijn stage hebben en wat ik allemaal al heb gedaan.

Dit weekend start carnaval in Nederland wat ik wel erg jammer vind! Daarom doe ik gewoon mee als een baywatchboy vanuit PÉ! Bij deze carnavalsvierders Laat Oeteldonk Schittere! Dan doe ik dat in theWindyCity

Houdoe!


  • 13 Februari 2015 - 14:28

    Danielle:

    He die Lieve Bas,

    Wat geweldig om jouw ervaringen te mogen delen!
    Geniet, leer en ervaar dan zullen het prachtige maanden worden!

    Hoop je na de zeven maanden weer te zien en te spreken, wie weet bij de Voetbaldagen of elders..

    Heel veel succes en plezier daar..
    Groetjes vanuit een koud en winderig Schijndel

    Daantje

  • 13 Februari 2015 - 20:43

    Gerry:

    Weer mooi geschreven Bas....heel mooi om je zo te volgen super!!!!
    Dikke XXX van de Bergjes

  • 16 Februari 2015 - 22:01

    Dorien Timmers:

    hoi Bas
    In Zandhazendorp was er met de optocht ook bij CV Hatsikidee stroomstoring. Ze hebben met 2 haspels steeds doorgelusd. Zo konden ze toch hun muziek ten gehore brengen. Dus net als bij jullie, positief blijven.
    Je hebt al veel ervaren lees ik van je mooie verslag. Succes nog verder en vele groeten van Dorien Timmers.

  • 16 Februari 2015 - 23:52

    Bbb:

    Je Nederlands kan wel verbeterd worden, veel spelfouten

  • 06 Maart 2015 - 18:31

    Bianca:

    Hai Bas, fijn om te lezen dat het je goed gaat .denk dat het een ongelofelijke ervaring is en inderdaad vaak geconfronteerd wordt met beel armoe en grote verschillenet ons eigen landje en toch ziet dat ondanks alles de mensen op hun manier gelukkig zijn. Hoop dat je veel kunt betekenen voor de bevolking daar, succes , liefs uit Rosmalen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bas

Afrika zal mijn eerste 'grote' reis worden. ik hoop met het schrijven van mijn ervaringen, verhalen en bevindingen ik jullie kan laten meeleven met wat ik doe alsof jullie erbij zijn. Ik ga ervan genieten! ik hoop jullie ook van mijn verhalen! Houdoe, Bas.

Actief sinds 15 Dec. 2014
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 5268

Voorgaande reizen:

22 Januari 2015 - 19 Augustus 2015

Op naar mijn 1e 'Internationale' reis

Landen bezocht: